Olympijské vzpírání se stále více dostává do posiloven, stává se neodmyslitelnou součástí tréninků nejen pro crossfit, ale také soutěžící bodybuildery. Díky tomu, že vzpírání zlepšuje celkovou výkonnost a celkovou tělesnou kompozici, je skvělou tréninkovou volbou nejen pro samotné vzpěrače. Jaké jsou tedy výhody?

Zvýšení výbušné síly

drepy vybusna siilaVýbušná síla by se dala zapsat rovnicí Síla x Vzdálenost / Čas. Tedy jednoduše řečeno vyvinutí co největší síly za co nejkratší čas. A právě to je stěžejním prvkem olympíjského vzpírání. Ve většině tréninkových programů najdeme hlavně mrtvý tah a dřepy, jakožto klíčové cviky pro rozvoj síly, každopádně vzpírání má v tomto rozvoji mnohem větší potenciál.

Lepší skoky

Olympijské vzpírání je jedním z nejlepších způsobů, jak zlepšit své skokanské schopnosti. Studie publikovaná v Journal of Strength and Conditioning Research (JSCR, Leden 1999) zkoumala výšku skoku se zátěží u vzpěračů a powerlifterů. Zjistilo se, že vzpěrači skákali měli mnohem lepší výsledky při vertikálním skoku se zátěží 20, resp. 40 kilogramů. Důvod je jednoduchý, vzpěrači pracují s výbušnou silou a s ATP energií.

Vyšší rychlost při sprintu

sprint-vybusna-sila

Pro vysvětlení opět nemusíme daleko, jedná se zase o výbušnou sílu, tedy počáteční překonání odporu a uvedení těla do pohybu v co nejkratším čase. Ve vzpírání to může být například přechod z podřepu do nadhozu, ve sprintu je to pak prvních pár kroků, resp. start. Skvělou ukázku využití výbušné síly předvedl už před téměř ctyřiceti lety americký vzpěrač Mark Cameron, který dokázal na prvních deseti metrech sprintu porazit tehdejšího světového překářkářského rekordmana – Renaldo Nehemiah.

Crossfit není jen „cool trendy“ záležitost

Pro spoustu bodybuilderů je crossfit sprosté slovo, přitom zrovna tato disciplína může výrazně pomoci při zvýšení síly a následnému svalovému přírustku. Pro ostatní sportovce, zvlášť ty, kteří potřebují rychlé starty – můžou to být hokejisti, rugbysti, hráči amerického fotbalu, basketbalisti a dokonce i fotbalisti nebo plavci – jsou tato cvičení skvělou pomůckou pro zvýšení výkonu a naučení těla na efektivní využívání ATP-CP cyklu. Je ale velice důležité dbát na techniku, kterou spousta lidí podceňuje, ostatně není tomu jinak ani v posilovnách, každopádně díky dynamickým cvikům je mnohem jednodušší si ublížit. Proto důrazně doporučujeme navštívit začínat se zkušenými trenéry, kteří vám řeknou, na co si dávat pozor.

Komentuj

Komentář