Se začátkem jara přicházejí kromě jarní únavy také velké starosti. Jak zhubnout. Co nejrychleji a co nejjednodušeji, aby už na začátku léta bylo hotovo a dolaďoval se jen správný odstín v solárku. Stejně jako po Silvestru se plní kardiozóny, všichni najednou cvičí a drží nesmyslné diety. Dost často slýcháme: „Chceš zhubnout? Dělej kardio, nejlíp nalačno.“ Je ovšem kardio nalačno v pořádku?

Celá teorie o vykonávaní kardia na prázdny žaludek tkví v tom, že klesne hladina glykogenu (energie) ve svalech, a tělu nezbývá nic jiného než čerpat energii z tuků. Zní to jednoduše, bohužel je škoda, že tato teorie není 100% vědecky podložená.

Když ráno vstaneme, naše tělo se nachází v části metabolismu zvaném katabolismus. Katabolismus je stav, kdy v našem těle probíhá odbourávání. A toto odbourávaní jde směrem od nejjednoduššího k nejsložitějšímu. Nejjednoduchší je rozložit glykogen a z něj čerpat energii, pak se tělo pouští do vlastní svaloviny a až nakonec do zásob tuku. V dnešní době už víme, že to, co nás dokáže udržet štíhlými, to, díky čemu nám funguje metabolismus na plné obrátky, je právě naše svalovina. Během nízkokalorických diet (kdy příjem obvykle nepokryje ani bazální metabolismus), ke kterým se většinou uchylujeme , se pro tvorbu energie využívají převážně svaly.

Studie, která sledovala ztrátu tuku, porovnávala dvě skupiny mužů, kteří hubli 1kg celkové váhy při posilování a zároveň dlouhém kardio cvičení. Zjistilo se, že rychlejší hubnutí mělo za následek spolu s tukem ztrátu i většího množství svaloviny. Jejich výkon v leg pressu byl nižší než na začátku pokusu. Pokles většího množství svaloviny byl lokalizován v těch svalových skupinách, které byly zatíženy dlouhým kardio cvičením.

 

Je tedy nějaký způsob, jak zabránit odbourávání svaloviny během kardia?bcaa-1000.jpg

Ano, je. Tímto zázrakem jsou BCAA.

BCAA (z angl. Branched Chain Amino Acids – větvené aminokyseliny) se skládají ze tří větvených esenciálních aminokyselin: leucin, isoleucin a valin. Tyto tři aminokyseliny tvoří kolem 35% z celkového  množství aminokyselin ve svalovině člověka. Existuje mnoho výhod s užívaním BCAA. Jsou aktivní metabolizované v kosterních svalech během cvičení, jsou tak využívány jako zdroj energie. Stejně tak bylo pozorováno, že BCAA snižují poškození svalů a bolestivost po cvičení. To je důvod, proč je jejich suplementace tak důležitá.  Nedávna studie zjistila, že suplementací BCAA 20 minut před intzenzivním cvičením snižuje bolestivost svalů po cvičení o 45% v porovnaní s placebo skupinou.

 

 

Kup na sypaci.cz
bcaaglutamine-500g.jpg

 

V jiné studiii, která byla dvojitě zaslepená, placebo kontrolovaná, byl sledován vliv suplementace BCAA na poškození svalů u mužů. Subjekty vykonávaly tři 20 minutové kardio cvičení na kole s 5 minutovými přestávkami odpovídající 50% intenzity práce. Jedna skupina dostala nápoj s 2 g BCAA plus 0,5 g argininu pro lepší vazodilataci (živiny jsou pak lépe dostupné), druhá skupina dostala placebo.  Byl sledován obsah BCAA v krevní plasmě a také využití BCAA v pracujících dolních končetinách. Na konci studie bylo zjistěno, že skupina nesuplementující BCAA a arginin byla ve fázi odbouravání svaloviny. Tyto výsledky naznačují, že vytrvalostní výkon na střední intenzite spolu se suplementací bcaa, příp. argininu účinně vedou k ochraně svaloviny a posléze i redukci tuku.

Kup na sypaci.cz

Pokud se tedy chystáte zhubnout kardiem nalačno, i malá dávka BCAA vám pomoci s ochranou svalové hmoty a efektivnějším odbouráváním spalváním tuku.

 

Komentuj

Komentář