V dnešní době se bohužel nejen u začínajících cvičenců, ale i ostřílených kulturistů vyskytuje fenomén “čím miň cukrů tím víc adidas”. Nemám teď na mysli období těsně před závody v kulturistice, kdy je občas potřeba posunout na krátkou dobu příjem pod svůj bazální metabolismus, aby bylo dosaženo požadované formy, ale běžný život lidí se zdravým životním stylem, popřípadě závodníků (tohle téma se týká spíše žen – bikiny fitness) v off season.

Keto…co?

Rozmach různých diet, pomocí nichž se Vaše tělo dostane do ketózy, kdy konzumujete jen bílkovinové sračky koktejly a k tomu jen bílou / zelenou zeleninu nebo vůbec nic, je v dnešní době tak obrovský, že většina lidí hledajících cestu k hubnutí skončí právě u nich.

Dalším úžasným fenoménem jsou dnešní fitness holky, bohužel někdy i muži. V jednom kuse ne jejich sociálních sítích visí obrázky tresky na páře se zeleninou nebo kuřete občas i s trochou rýže. Tím vzniká dojem společnosti, že tito lidé nic jiného nejedí.

Pokud se budete dlouhodobě nacházet pod svým bazálním metabolismem, buď začnete mít velké zdravotní problémy a nebo se jednoduše začnete přecpávat a naberete ještě víc než jste zhubli.

Pokud bychom si vzali do příkladu tyto dva typy lidí můžeme bez ostychu říci např. ovoce je špatné, po bramborách se přibírá, nejez ty rajčata mají moc cukru, atd.. Protože co není 0g sacharidů jednoduše není cool a svaly mi z toho neporostou, tak proč bych to zbytečně jedl, nebo další oblíbená věta – ze sacharidů tloustneme. Nemile Vás překvapím, ale nepřibíráte ze sacharidů, nýbrž z nadbytečného kalorického příjmu.

Rychle vyvrátím první příklad s šílenými ketodietami. Denní příjem zázračných nápojů se pohybuje okolo 800 -1000kcal, což je neakcepovatelné číslo pro jakéhokoliv dospělého jedince. Bazální (klidový) metabolismus průměrné ženy se pohybuje někde mezi 1300 – 1600kcal u můžu 1800 – 2100kcal. Laicky řečeno byste nikdy (opět vyjma např. před-soutěžní diety, ale většinou i tam se to dá zvládnout) neměli pod tento příjem jít, protože právě tolik energie spotřebuje Vaše tělo na životní funkce. Samozřejmě, že po všech těch úžasných nápojích zhubnete, zhubli byste i kdybyste k nim přidali jednu tyčinku Snickers, ale může mít tento stav dlouhého trvání? Pokud se budete dlouhodobě nacházet pod svým bazálním metabolismem, buď začnete mít velké zdravotní problémy a nebo se jednoduše začnete přecpávat a naberete ještě víc než jste zhubli. Málokdo má tu vůli postupně navyšovat příjem kalorií, což by u takového deficitu mohlo trvat například 2 měsíce a víc.

Cukr = smrt!

cukrTeď k druhé skupině lidí, kteří zatracují sacharidy, protože cukry jsou smrt a svaly z toho nevybudují. Tato skupina by se dala rozebrat na dalších sto subkultur, ale budu se snažit uchopit ty největší milníky.

Jdu domů po tréninku a jím svoje jablíčko, mezitím mě dohoní mladý kluk z posilovny říkajíc, jak je to špatné že ho jím, protože ovoce je zlo. Když se ho zeptám, co to pije po tréninku odpoví mi protein s maltodextrinem nebo ještě líp gainer. Po dotazu v čem je jeho kombinace lepší než můj protein s jablkem nade mnou mávne rukou, že vůbec nevím která bije. Za posledních pár let jsem se nesčetně-krát setkala s názorem, že ovoce je špatné a přibírá se z něj (ano, když sníte sežerete 5kg banánů denně, přiberete, ale to stejné se Vám stane, pokud budete jíst 5kg masa denně, navíc Vám zaručím, že z toho masa Vám bude 5x hůř). Lidi, kde to proboha berete?! V oblibě je i nahrazení ovoce například rýžovými chlebíky, opět otázka, co Vám dá 5 pufovaných rýžových chlebíků víc než jablko?! Nic. Ovoce na rozdíl od jiných zdrojů sacharidů obsahuje vitamíny, minerály, vlákninu a pozor! enzymy a fytoživiny, které potřebujeme k fungování trávícího systému, tudíž nám může pomoc nabírat svalovou hmotu i shazovat tuk. Neříkám, že se máte pořád cpát ovocem, ale pokud zařadíte denně 1-2 kusy různých druhů ovoce, může Vám to jen prospět.

jidlo-bodybuilder1

Instagram je základ

Sociální sítě jsou přehlcené jídly kulturistů, bikin a co tam vidíme většinou? Suché maso či bílky se zeleninou. Z toho si bere poté příklad většina začínajících závodníků a nebo hůř běžní lidé, kteří 3x týdně vykonávají nějakou aktivitu. Všichni dotčení si ale neuvědomují, že tohle jídlo je jen malá část z toho, co opravdu jedí. Kompletní celoroční jídelníček zkušených opakuji zkušených závodníků se skládá z daleko širšího spektra jídel než jsou treska nebo kuře na vodě a obsahuje veškeré potřebné makro i mikronutrienty pro zdraví.

nizkosacharidovy-bezlepkovy-salatTukem proti  tuku

Dalším fenoménem tzv. dieta založená na tucích, kdy po dobu několika dní nedáváte Vašemu tělu téměř žádné sacharidy, abyste ho dostali do ketózy a konzumujete zvýšený příjem tuků, které využíváte jako energii, následuje den, kdy glykogenové zásoby doplníte a opět to stejné dokola. Na tento přístup existuje tísíce názorů, avšak podle mě je nejdůležitější, jaký má člověk metabolismus, trávení a celkově, zdali mu tento typ stravování vyhovuje. Potkala jsem mnoho lidí, kteří s ničím nikdy tak spokojení nebyli, ale setkala jsem se i s tím, což je i má osobní zkušenost, že přemíru tuků neuneslo moje trávení a měla jsem zažívací problémy. Každé tělo je jiné a je potřeba sledovat jeho reakce.

Verdikt

Kde je tedy ta sváta pravda? Nikde, jde o to nastolit balanc, vypozorovat, co Vašemu tělu vyhovuje. Dodávejte mu všechny makro i mikroživiny v rozumném množství a nehledejte nějaké urychlovače, žádné nejsou. Pořád se budete setkávat s lidmi kteří vyhodí banán a vypijí místo toho gainer nebo jí jen bílky, ale dají si 3velké lžíce arašídového másla, ale tuky by byly zase minimálně na další jeden článek.

 

Karli

 

Komentuj

Komentář