Sportovní suplementace je byznys. Je to obrovský byznys posledních pár let a je neuvěřitelně těžké se vyznat v tom obrovském množství značek a názvů. S výběrem nám obvykle pomůže kvalitní reklama, protože jen málokdo se podívá na složení a ještě míň se informuje o tom, co které látka vlastně dělá a jestli nás ten výrobce tak trochu nelakuje nějakým tím Hyper-gainz-muscle-blend termínem. Rozhodli jsme se proto vzít pre-workout stimulanty, které máme na skladě, popsat jejich složení a přidat i osobní zkušenosti.

 Co obsahuje takový nakopávač?

kofein - nakopavacKofein

Kofein je naprosto nepostradatelnou složkou nakopávačůa jeho účinky všichni asi dobře známe. Protože se jedná o psychoaktivní stimulační drogu, jeho hlavní ůlohou je oddálení únavy, zbystřuje myšlení, zlepšuje koncentraci, působí euforicky. Zrychluje také tep, uvolňuje hladké svalstvo, rozšiřuje tepny a stimuluje oběhový a respirační systém (srdce a dýchání). Tím pomáhá lidem postiženým astmatem. Což je skvělá zpráva zvlášť pro závodnice, mezi kterými se vyskytuje spousta astmatiček, alepoň dle míry užívání clenbuterolu. Zvyšuje obsah mastných kyselin v oběhovém systému, byl proto léta používán sportovci. Účinky kofeinu trvají od několika hodin až do půl dne, tedy hodin dvanácti, ale protože jde o návykovou látku, tělo se po pravidelném užívání stane rezistentním. Maximální dávka kofeinu, která není pro tělo ještě škodlivá, je 200mg a toto množství by mělo být bráno v rozmezí minimálně 4 hodiny. Bohužel v suplementech můžeme vidět i 300mg „kávového“ kofeinu společně s dalšími látkami, které kofein obsahují, což ne dost nepochopitelné a můžeme jen doufat, že některá z dalších obsažených látek tento kofein tlumí.

beta alanin carnosinBeta-alanin

Beta-alanin je neesenciální aminokyselina, ale ve světě bodybuildingu se stala naprosto esenciální. Většina lidí už zná pocit při lehkém předávkování, pro ty, kteří neznají, jedná se o pocit lehkého svědění, zvlášť na uších a obličeji. Spousta z nás už také zná patentovanou formu CarnoSyn. Tato forma není opravdový carnosin, tedy látka, jejiž součástí je právě beta-alanin, název vznikl proto, že tato forma měla přímý a nejvyšší účinek na zvýšení carnosinu ve svalech.

A jaké výhody přináší? Beta-alanin zvyšuje pH ve svalech. Během fyzické zátěže dochází k velice rychlému zakyselení svalů a ztrácíme tak možnost posunout hranice našich možností. Díky beta-alaninu tak můžeme oddálit svalovou únavu a dostat ze svalů úplné maximum. Množství denního příjmu beta-alaninu, které způsobí zvýšení hladinu carnosinu by mělo být 4-5g. S tímto množstvím se momentálně nejvíce pracuje ve studiích. Každopádně protože býva beta-alanin obsažený i dalších suplementech, v pre-workoutech najdeme obvykle 1g – 2g.

normalni prutok vs. vazodilataceArginin / Citrulin

Funkci Argininu a citrulinu na vazodilataci už jsme si popsali v článku Větší svaly s BCAA a citrulinem. Pro tento článek bude pro nás důležité vypíchnout, že Arginin hraje důležitou roli pro syntézu proteinů, růst svalů a jiných molekul s biologickým významem: podílí se na tvorbě NO, je stimulátorem tvorby kreatinu nebo růstového hormonu. L-citrulin je velmi účinný prekurzor argininu a taky se využívá v různých farmakoterapeutických léčbách. Oxid dusnatý NO je tvořen z argininu prakticky ve všech typech buněk. Je to vysoce reaktivní molekula, která má řadu úloh v biologických systémech. Nejznámější je vliv na vazodilataci (rozšíření cév), průtok krve a s tím spojené lepší využití suplementů až v místě účinku. Arginin se v nakopávačích vyskytuje v různých formách, například Arginin-AKG (alfa-ketoglurát), L-Arginin nebo Arginin sulfát, citrulin pak například jako L-citrulin DL-malát, L-citrulin, citrulin malát.

Další složkou, která je ovšem v poslední době velice diskutovaná, je také kreatin. Bodybuildingová fóra jsou plná pro a proti, studie jsou na BigmanNutrition_Warrior_2-Small-1tom úplně stejně, proto se zatím neodvážíme hodnotit přítomnost, množství a význam kreatinu v pre-workoutech.

Hlavní složky preworkoutů bychom měli. Jejich množství a kombinace s jinými ingrediencemi je jisté knowhow dané značky a my můžeme v podstatě jen teoretizovat, má-li daná kombinace opravdu ten nejlepší vliv na naše tělo a na náš výkon. Proto je důležité zmínit, že se jedná o subjektivní test a byli bychom rádi za vaše zkušenosti v komentářích, aby se ostatní mohli inspirovat a vybrat tak ten správný nakopávač :)

Které nakopávače budou v dalších dílech?

  1. Muscle Pharm Assault Sport
  2. Mutant Madness
  3. Allmax Razor8
  4. BSN N.O. Xplode 3.0
  5. Muscletech #Shatter SX-7
  6. Muscletech Neurocore
  7. BigMan Warrior

 

 

 

 

Komentuj

Komentář