Současný efekt L-citrulinu a BCAA během tréninku

Kombinace BCAA a citrulinu je v suplementech poměrně nedostatková, poslední takový produkt, který obsahoval tuto kombinaci, byl  Muscle Pharm Amino1, který ale s novou verzí přišel o citrulin. Přitom studie ukazují velmi nadějné výsledky. Pojďme si tedy tuto kombinaci přiblížit.

fitness suplementy bcaa sypaci.cz magazin citrulin

 

Vliv větvených aminokyselin BCAA při cvičení už všichni dobře známe. Během tréninku se využívají jako zdroj energie, snižují poškození a bolestivost svalů, oddalují svalovou únavu, proto můžete podat lepší výkon. Už 14g BCAA denně zachová čistou svalovinu při náročných nízkokalorických dietách. (Dudgeon W. D., et al. 2016) a jiné.

 

L-citrulin, arginin a vazodilatace.

Arginin hraje důležitou roli pro syntézu proteinů, růst svalů a jiných molekul s biologickým významem: podílí se na tvorbě NO, je stimulátorem tvorby kreatinu nebo růstového hormonu. L-citrulin je velmi účinný prekurzor argininu a taky se využívá v různých farmakoterapeutických léčbách. Oxid dusnatý NO je tvořen z argininu prakticky ve všech typech buněk. Je to vysoce reaktivní molekula, která má řadu úloh v biologických systémech. Nejznámější je vliv na vazodilataci (rozšíření cév), průtok krve a s tím spojené lepší využití suplementů až v místě účinku. Převážně tedy ve svalech, do kterých se díky rozšíření cév dostává více živin, jsou více okysličené a schopné lépe pracovat už během tréninku, podávají vyšší výkon a lépe regenerují v odpočinkové fázi (Liaudet at al. 2000). Avšak příliš vysoké nekontrolované hladiny NO můžou působit i opačně jako oxidační činidlo, které zpomaluje průběh některých reakcí, a tak může nastat v některých tkáních i nárůst tuku (Jobgen et al 2006). Hladina argininu v krevní plasmě je stěžejní faktor pro tvorbu NO. Více jak 80% L-citrulinu se proměňuje na arginin k přímé tvorbě NO. Suplementace citrulinu tak zvedá hladinu argininu v krevní plasmě na vyšší úrovni než klasická suplementace čistým argininem. Z toho důvodu příjem citrulinu omezuje vznik nekontrolované hladiny NO při náročném cvičení (Hickner et al. 2006). Kromě toho citrulin malát se podílí na odstraňovaní amoniaku z těla, který vzniká při náročném tréninku z odbourávání aminokyselin. Díky tomu se snižuje svalová únava, protože odstranění amoniaku je urychleno v močovinovém cyklu a zároveň malát podporuje odstranění nahromaděného laktátu ze svalů.

bcaa-citrulin-magazin-sypacicz

Co se ale děje v těle při současném podání BCAA a L-citrulinu?

Vyčerpávající náročný trénink vyvolává narušení metabolické rovnováhy, které běžně vyúsťuje do katabolismu aminokyselin a omezené dostupnosti argininu. K zabránění katabolismu se převažně využívá suplementace BCAA. Současná suplementace L-citrulinu zvyšuje koncentraci argininu v plasmě, a tak regulovanou tvorbu NO. Ve studii s profesionálními cyklisty byli dobrovolníci zařazeni do dvou skupin: kontrolní skupina a skupina se suplementaci s přídavkem L-citrulinu. Vzorky krve byli odebírané po skončení dlouhé cyklistické etapy (137 km) a pak po 3 hodinách po výkonu (vliv suplementace na regeneraci). Z výsledků vyplývá, že díky suplementaci citrulin-malátu se výrazně zvýšili hladiny citrulinu, ornitinu, argininu, kreatinu a dusitanu v krevní plasmě. Hladiny inzulínu po cvičení byli zvýšené v obou skupinách na hodnoty příslušející regeneraci. Růstový hormon se zvýšil po výkonu taky u obou skupin, avšak skupina se suplementovaným citrulinem měla nárůst mnohem vyšší. L-citrulin zvýšil využití BCAA aminokyselin v průběhu zátěže, a taky zvýšil tvorbu metabolitů závislých od argininu (NO, kreatin a jiné).

Závěrem, suplementace citrulinem může zlepšovat dostupnost dusíku v celém těle, umožňovat tak vyšší syntézu bílkovin a zvyšovat obsah proteinů ve svalech, podporovat tak svalový růst a regeneraci a tím snižovat bolestivost (Sureda et at. 2010).

Které sypky mám teda užívat?

Arginin můžeme najít ve většině předtréninkových přípravků, protože je to právě tato složka, která se stará o „napumpování“. Naštěstí máme i výrobce, kteří nechtějí zůstávat na místě, proto můžeme najít pre-workouty s obsahem citrulinu. Je to třeba hodně povedený nakopávač Warrior od BigManu.

Chci koupit Warrior

Reference:

Dudgeon, W, D., Kelley, E, P., & Scheett, T, P. (2016). In a single-blind, matched group design: branched-chain amino acid supplementation and resistance training maintains lean body mass during a caloric restricted diet. Journal of the International Society of Sports Nutrition. 13:1

Liaudet L, Soriano FG, Szabo C (2000) Biology of nitric oxide signaling. Crit Care Med 28:N37–52

Jobgen WS, Fried SK, Fu WJ, Meininger CJ, Wu G (2006) Regulatory role for the arginine-nitric oxide pathway in metabolism of energy substrates. J Nutr Biochem 17:571–588

Hickner RC, Tanner CJ, Evans CA, Kagan VE (2006) L-citrulline reduces time to exhaustion and insulin response to a graded exercise test. Med Sci Sports Exerc 38:660–666

Sureda A, Córdova A, Ferre M.D., et al. (2010) L-Citrulline-malate influence over branched chain amino acid utilization during exercise. European Journal of Applied Physiology 110: 341-351

Komentuj

Komentář